Search here without leaving this page

Custom Search

Untuk sebarang Pertanyaan/Perbincangan/Pesanan, sila emailkan ke

greenlegacy05@yahoo.com

Live World Sunlight Map - Peta Sinaran Matahari (Satelite View)

Monday, May 12, 2008

Konsep Asas Keperluan Baja/Nutrien Hidroponik/Fertigasi


Pokok memerlukan sehingga 16-17 unsur 'perlu' untuk menjamin pertumbuhan pokok yang normal & sihat. Unsur-unsur ini dianggap 'perlu' kerana ianyan tidak boleh diganti sepenuhnya oleh unsur lain dan tumbesaran atau pembiakan pokok tidak boleh berlangsung secara normal tanpanya. Karbon, Hidrogen & Oksigen juga dianggap 'perlu' dan ianya menyelubungi lebih daripada 90% komposisi unsur dalam rumah hidroponik. Unsur-unsur ini boleh didapati daripada udara & air. Unsur-unsur 'perlu' lain yang penting untuk pokok membesar boleh didapati daripada nutrien yang dibekalkan dalam bentuk larutan.

Hanya sedikit sahaja unsur-unsur ini terkandung dalam jumlah berat kering tisu tanaman. Walau bagaimanapun, ketiadaan salah satu atau lebih dari unsur-unsur ini akan menjejaskan tumbesaran pokok.
Industri pengeluaran sayur-sayuran jenis daun boleh memberi pulangan yang lumayan. Berpandukan teknologi yang ada di MARDI sekarang ini, dengan harga jualan RM4 sekilo (harga di ladang), pengeluar sayur jenis daun secara hidroponik boleh mendapat pendapatan kasar diantara RM800 sehingga RM1000 sehari untuk tiap-tiap hari sepanjang tahun dari kawasan seluas 0.4 hektar (1 ekar).
Kekurangan nutrient biasa kelihatan pada tanaman yang diusahakan secara konvensional walaupun tidak menyeluruh iaitu bertompok-tompok di sana- sini. Ini disebabkan taburan nutrien yang memang ada di dalam tanah itu berbeza-beza dari satu sudut ke satu sudut lainnya. Pemberian nutrien tambahan dalam bentuk baja berbutir juga bukannya mudah untuk mendapatkan taburan yang sekata. Secara relatifnya juga, banyak baja akan dibazirkan dan tiada panduan untuk menganggarkan berapa peratuskah nutrien dari baja yang ditabur itu dapat diserap oleh pokok.
tetapi dalam sistem hidroponik yang mengeluarkan baja larutan yang diperolehi dari sumber yang diakui, sukar bagi kita untuk tidak melihat sebarang tanda-tanda kekurangan nutrien pada pokok lebih-lebih lagi jenis yang berkitar larutannya. Walau bagaimanapun, tanda-tanda kekurangan ferum biasa dilihat pada pokok sayur jenis Kailan terutamanya apabila pH nya melebihi 6.5. Manakala kekurangan Kalsium biasa terdapat pada pokok Tomato terutamanya apabila cuaca terlalu panas dengan tanda-tanda kejadian penyakit Blossom End Rot pada buah Tomato.
Pembajaan dalam penanaman hidroponik biasanya dapat dilakukan dengan lebih tepat dan dianggap menjimatkan. Ianya dapat dilakukan dengan alat E.C meter untuk menyukat kepekatan baja/nutrien di dalam larutan. bagi tanaman sayur jenis daun, nilai bacaan E.C adalah di antara 2.0 - 2.5 mS/cm manakala jenis tanaman buah lebih tinggi lagi bacaannya (2.5 - 4.5 ms/cm). Dengan menggunakan alat ini, masalah pembajaan yang berlebihan hingga menyebabkan toksik kepada pokok tidak akan timbul. Jika bacaannya tinggi, ianya mudah dibetulkan dengan menambah air bersih untuk mencairkannya.
Video di bawah menunjuk salah satu alatan berketepatan tinggi yang digunakan untuk menyukat jumlah kepekatan nutrien, pH dengan tepat untuk mengoptimakan penggunaan baja dan memaksimakan hasil tanaman


Digg Technorati del.icio.us Stumbleupon Reddit Blinklist Furl Spurl Yahoo Simpy

No comments:

Drip Irrigation System of Precision Farming in the US modern farm

This method shows the system of the modern farming concept in which we used to call FERTIGATION (Fertilization and Irrigation) or Drip Irrigation whereby the hidroponic fertilizer (in the form of liquid and pre-determined concentration using the calibrated E.C meter) is transported through a P.E and Poly piping and end at the microtube dripper to individual unit of plant. By using this method, each plan is getting the same and consistent amount and also the same concentration of fertilizer and thus, optimise the fruitings

Perusahaan Hidroponik sayur Selada (Lettuce) skala besar di USA

Perusahaan Hidroponik penanaman sayur Selada berskala besar ini dirakam dari dokumentari di Discovery Channel